8. Zodpovedné podnikanie

8.1 Stratégia zodpovedného podnikania v ZSE
Západoslovenská energetika, a.s. (ZSE), patrí na Slovensku k lídrom v otázkach zodpovedného
podnikania a jej nadačný fond vyvážene podporuje sociálne, kultúrne, environmentálne,
športové i zdravotné projekty so zameraním na západné Slovensko.

ZSE sa v roku 2004 stala zakladajúcim členom Business Leaders Fora, neformálneho
združenia firiem, ktorého hlavným motívom je napĺňať princípy zodpovedného podnikania
firiem a ich šírenie. Jedným z našich cieľov je aj pomáhať a chrániť životné prostredie
a prostredníctvom rôznych projektov prispievať k ochrane prírody a krajiny.

Dianie v našom okolí sa snažíme ovplyvňovať nielen prostredníctvom partnerstiev, ale
hlavne cez úsilie a angažovanosť našich zamestnancov. V rámci dobrovoľníckych aktivít sa
zamestnanci spoločnosti každoročne zúčastňujú darovania krvi, zbierok šatstva pre rôzne
organizácie, v spolupráci s Nadáciou Pontis podujatia firemného dobrovoľníctva s názvom
Naša Bratislava a ďalších iných dobrovoľníckych činností v rámci svojho pracovného alebo
voľného času. V predvianočnom čase zamestnanci plnia priania detí z viacerých detských
domovov a pomáhajú so starostlivosťou o klientov v Združení Lepší svet pre znevýhodnených.
 
Zodpovedné podnikanie je aj u nás predovšetkým spôsob myslenia, ktorý uplatňujeme
v každodennom živote fungovania spoločnosti. Zobrazuje tiež to, ako firma funguje vo vnútri.
Svojimi krokmi a podporou konkrétnych projektov zameraných na rozvoj a pomoc komunite
dávame najavo svoju prosociálnu orientáciu a veríme, že tak ako svojou energiou prispievame
okoliu, sú tieto kroky prospešné aj pre nás samotných.

Preto je zodpovedné podnikanie súčasťou našich každodenných rozhodnutí a stratégie
podnikania. Cieľom je zabezpečiť, aby z procesov a výsledkov podnikania mal prospech
široký okruh ľudí. Zodpovedné podnikanie má priamy vplyv na lojalitu zamestnancov,
znižovanie miery fluktuácie a zvyšovanie produktivity. Zahŕňa konanie spoločnosti nielen
na energetickom poli pôsobnosti, ale aj k miestnym komunitám a okolitému prostrediu.

8.2 Služby zákazníkom
Najvýraznejšou zmenou v oblasti služieb zákazníkom bolo v roku 2009 zavedenie novej meny
€, s čím súviseli komplexné úpravy v systémových nastaveniach pre fakturáciu a následné
aktivity. Okrem týchto zmien bolo potrebné zabezpečiť implementáciu noviniek z oblasti
legislatívy (napr. kategorizácia domácností na „malé a veľké“, regulácia malých podnikov).

V rámci prozákazníckej orientácie sme pristúpili k zasielaniu nespoplatňovanej upomienky
na omeškanú platbu formou SMS tak, aby mal zákazník dostatok času na úhradu svojich
záväzkov ešte pred odoslaním spoplatnenej upomienky.

Koniec roka sa niesol v znamení príprav zmeny filozofie zasielania preddavkových platieb
pre domácnosti. Súčasne bola zavedená moznosť úhrad prostredníctvom jednotného
variabilného symbolu, čím sme poskytli zákazníkom priestor na komfortnejší spôsob
uhrádzania faktúr.

Rok 2009 naštartoval projekt reštrukturalizácie poskytovania služieb zákazníkom, ktorý
bol zavŕšený vytvorením Integrovaného kontaktného centra v júli 2009. Sem sa okrem Call
Centra začlenili aj bývalé obchodné kancelárie, v súčasnosti nazvané ako Kontaktné miesta.
Tie poskytujú služby všetkým zákazníkom ZSE Distribúcia, a.s., a masovo obsluhovaným
segmentom zákazníkov ZSE Energia, a.s. Integrované kontaktné centrum sa tak stalo
zjednotením všetkých kontaktných kanálov pre týchto zákazníkov.

Počas roku 2009 ďalej pokračoval aj projekt výmeny technológie Call Centra, ktorý sa podarilo
ukončiť až v decembri 2009, ale prakticky po celý rok fungovalo Call Centrum už na tejto novej
technologickej báze, čo prinieslo možnosti zlepšenia reportingu, ako aj rôzne dodatočné
funkcionality IVR (napr. spätné volanie pre zákazníkov, tzv. callback, alebo možnosť
skontrolovať si evidenciu poruchy v dodávke elektriny prostredníctvom PSČ v automatickom
systéme), ktoré skvalitňujú naše zákaznícke služby.

Z dôvodov úspory prevádzkových nákladov v súvislosti s hospodárskou krízou, ako aj
z potreby zlepšiť dostupnosť tejto služby, bolo v auguste 2009 rozhodnuté outsourcovať
Poruchovú linku. Prípravy outsourcingu trvali vyše 4 mesiace a v „novom šate“ sa linka dostala
do prevádzky v decembri 2009.

8.3 Starostlivosť o životné prostredie
Ochrana životného prostredia sa zaraďuje medzi hlavné priority ZSE. Chrániť a zlepšovať
kvalitu životného prostredia sa snažíme zabezpečovaním preventívnych opatrení pri všetkých
činnostiach vykonávaných našimi zamestnancami a vo všetkých objektoch ZSE.

Trvale venujeme starostlivosť ochrane pôdy a vody, ochrane prírody a krajiny
a v neposlednom rade aj ochrane ovzdušia. Realizáciou ekologických projektov proaktívne
pristupujeme k zabezpečovaniu ochrany avifauny a predchádzame znečisťovaniu pôdy
a vody.

Prehľad finančných prostriedkov ZSE vynaložených na ekologické projekty v roku 2009:

  Ekologické projekty    
  2009 V tis. €  
       
  Zákazková výroba Západoslovenskej energetiky, a.s.,
na ekologické projekty pre ZSE Distribúcia, a.s.
1 087
 
 
       

Uvedené finančné prostriedky v oblasti ochrany prírody a krajiny boli vynaložené na ošetrenie
VN vedení konzolovými chráničkami v oblastiach spadajúcich do projektu EU LIFE06
NAT/H/000096 a v chránených vtáčích územiach, v ktorých sa snažíme postupne eliminovať
riziko úhynu chránených druhov vtáctva pri ich dosadaní na stĺpy elektrických vedení.

V roku 2009 bolo v rámci projektu LIFE ošetrených 21,2 km vedení a samostatnými
projektmi 62 km VN vedení prevažne v oblastiach chránených vtáčích území. Realizáciou
prác na projekte LIFE06 NAT/H/000096 Ochrana sokola rároha v Karpatskej kotline, ale aj
osádzaním zábran mimo projektu LIFE sme sa stali neoddeliteľnou súčasťou zodpovedného
prístupu k ochrane ohrozených druhov vtáctva.

Finančné prostriedky v oblasti ochrany podzemných vôd a pôdy boli vynaložené
na ekologizáciu stanovíšť transformátorov elektrických staníc. Samostatnú pozornosť sme
venovali oblasti vplyvu hluku z našich objektov na obyvateľstvo v obytnej zóne a príprave
realizácie úprav na zníženie hluku.

Zavedením separovaného zberu a dôslednou separáciou odpadov z administratívnej činnosti
sme počas roka 2009 vyseparovali z komunálneho odpadu viac ako 2,5 t plastov, 13,7 t papiera,
0,2 t skla, ktoré boli odovzdané na recykláciu.

Všetky dosiahnuté výsledky v roku 2009 v tejto oblasti sú v súlade so schváleným
dokumentom spoločnosti Zásady ochrany a tvorby životného prostredia v ZSE so zameraním
na implementáciu požiadaviek vyplývajúcich z koncernovej smernice E.ON Energie KR 25
Environmentálne manažérstvo. V zmysle týchto zásad s cieľom poskytnúť zamestnancom,
ako aj študentom strednej elektrotechnickej školy informácie o vzťahu našej spoločnosti
k ochrane životného prostredia a podporiť zlepšenie ich environmentálneho správania boli
v rámci Dňa Zeme v ZSE prezentované témy separácia, recyklácia, obnoviteľné zdroje energie.
Zároveň bol vytvorený priestor pre prezentáciu Nadácie Ekopolis, Živej energie a neziskovej
organizácie Ochrana dravcov na Slovensku.

8.3 Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
Západoslovenská energetika, a.s. (ZSE), je zapojená do projektu E.ON „Improving Safety
Culture in CEE“, ktorého súčasťou sú aktivity v oblasti BOZP smerom k cieľovým skupinám
zamestnancov, zákazníkov, dodávateľov a obyvateľstva. Účelom je čo najjednoduchšie
informovať o nebezpečenstvách spojených s prevádzkovaním zariadení na prenos elektrickej
energie.
Predstavenstvo ZSE na svojom zasadnutí dňa 16. 2. 2009 rozhodlo o zavedení systémov
environmentálneho manažérstva a manažérstva BOZP a získaní certifikátov podľa noriem
ISO 14 001 a OHSAS 18 001 v ZSE.

Dňa 15. 6. 2009 bol Predstavenstvom ZSE schválený materiál Bezpečnosť a ochrana zdravia
pri práci (Stratégia, Bezpečnosť bez kompromisov, Plán BOZP). Dňa 30. 6. 2009 bol v zmysle
schváleného Plánu bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci zriadený Riadiaci výbor pre
bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci v skupine ZSE. V rámci úlohy Riadenie dodávateľa
bol vypracovaný a do praxe zavedený postup Výkon priebežných kontrol zhotoviteľa
vykonávaných poverenými zamestnancami, ktorým sa zabezpečí jednotný prístup pri výkone
kontrol. Súčasťou postupu je Kniha kontrol zhotoviteľov.

V mesiaci júl 2009 prebehlo nové výberové konanie na pracovnú zdravotnú službu. Dôvodom
uvedeného kroku bola nespokojnosť s činnosťou predchádzajúcej spoločnosti (neplnenie
schváleného plánu činnosti). Nová pracovná zdravotná služba, firma Team prevent, s.r.o.,
začala svoju činnosť v auguste 2009.

Tím BOZP a OPP v spolupráci s tímom rozvoja ľudských zdrojov v mesiacoch september
a október zrealizoval opakované školenie vedúcich zamestnancov a ostatných zamestnancov
o BOZP a OPP.
 
V roku 2009 v ZSE nebol zaznamenaný žiadny registrovaný pracovný úraz. V sledovanom
období nevznikol v ZSE žiadny smrteľný pracovný úraz a nebola registrovaná žiadna choroba
z povolania.

V sledovanom období odpracovali zamestnanci dodávateľských firiem na našich
pracoviskách alebo zariadeniach 298 489 hodín. V danom období nevznikol žiadny pracovný
úraz zamestnanca dodávateľskej firmy (LTIF = 0).

  Štatistické ukazovatele pracovnej úrazovosti za roky 2007, 2008 a 2009    
    Počet RPÚ Zameškané kalendárne
dni pre RPÚ
Priemerný počet zamestnancov  
                       
  Rok 2007 2008 2009 2007 2008 2009 2007 2008 2009  
  ZSE 5 3 0 523 335 0 1 468 1 277 1 311  
  LTIF (Lost time injury frequency) v roku 2009: 0,00
TRI (Total recordable incidents) v roku 2009: 1,89
 
     

Poznámka:
RPÚ – registrovaný pracovný úraz
LTIF – počet pracovných úrazov na 1 milión odpracovaných hodín za sledované obdobie v ZSE
TRI – počet pracovných úrazov započítaných do LTIF, smrteľných pracovných úrazov, úrazov
bez zameškaných kalendárnych dní, ktoré si vyžiadali odborné lekárske ošetrenie,
a prípadov, keď sa práca mohla začať len čiastočne, na 1 milión odpracovaných hodín
za sledované obdobie v ZSE

» Vytlačiť stránku